Kleine storingen en defecten van installaties worden sinds kort door eigen engineers van DSM verholpen en opgelost. Met augmented reality krijgt het chemieconcern nu hulp op afstand voor het onderhoud van hun installaties.
Elementen aan de werkelijkheid toevoegen, het klinkt abstract. Toch is het allesbepalend voor de bedrijfsvoering van DSM. Het chemieconcern, met meer dan 120 productielocaties wereldwijd, staat dagelijks voor de vraag hoe het zijn productiviteit kan vergroten en kosten kan drukken. Een van de voorwaarden hiervoor is dat installaties en systemen goed werken.
De gevolgen zijn namelijk gigantisch als één van de DSM-installaties een paar dagen stilstaat, weet Franc Houtackers, senior category manager mechanical equipment bij DSM. Houtackers: “Bij storingen, moeten we vaak de leverancier of fabrikant benaderen. Zij komen voor het onderhoud van de installatie eerst bij ons langs, analyseren het probleem en bedenken dan een oplossing. Pas daarna wordt een reparatie ingepland. Hier ging in het verleden zo een week overheen. Voordat de installatie pas weer werkt, ben je soms één of twee weken verder.”
Grote ontwikkelingen staan niet stil. In deze fase komt elk bedrijf met een eigen technologie. Dat levert een grote hoeveelheid op aan verschillende tools met steeds weer andere toepassingen.
Elementen aan de werkelijkheid toevoegen
De senior category manager mechanical equipment zag in augmented reality een deel van de oplossing. Met augmented reality worden elementen aan beelden van de werkelijkheid toegevoegd. Zo kunnen engineers van DSM sinds kort een speciale app op hun telefoon of tablet openen, bij storingen van installaties. Zo maakt de ERIKS Brain app een live verbinding met een product specialist van de leverancier.
De engineer kan met hulp van foto’s en video’s de storing aan de ERIKS-expert laten zien, die via de app meekijkt. Tips om het probleem op te lossen kunnen dan op de beelden worden gedeeld, bijvoorbeeld door bepaalde onderdelen te markeren die vervangen moeten worden. Het onderhoud van DSM-installaties gebeurt dus grotendeels op afstand, of zoals Houtackers zegt: “remote je asset kunnen monitoren.”
Na een succesvolle pilot deze zomer, werken inmiddels enkele tientallen DSM-engineers met augmented reality. Houtackers: “In het verleden waren we veel tijd kwijt aan het signaleren van problemen in onze processen en bij onze installaties. Augmented reality heeft dit proces nu versneld en we gaan dit dus zeker verder uitrollen binnen DSM.”
Vroegtijdig defecten signaleren en oplossen
Defecten in systemen kunnen met hulp van augmented reality dus vroegtijdig worden gesignaleerd. De engineer kan zelf, met hulp op afstand, een kleine reparatie uitvoeren. De fysieke wereld van machines wordt zo gecombineerd met die van informatie en data, die met augmented reality visueel worden gemaakt.
Door vroegtijdig in te grijpen, kunnen grote storingen worden voorkomen. De uptime van installaties wordt zo veel groter waardoor enorme winsten worden geboekt, omdat iemand meteen ter plekke hulp krijgt. Het draagt volgens Houtackers direct bij aan de productiviteit. En als problemen te complex worden, komt er alsnog een specialist.
Liveles op een fabrieksterrein
Niet onbelangrijk, engineers leren met hulp van AR on the job. Omdat de engineer zelf de storing moet oplossen en daarvoor tips en advies krijgt, neemt het kennisniveau binnen een bedrijf toe. Augmented reality kan bovendien een grote rol spelen in opleidingsmateriaal. Zo kan iemand een live les krijgen, terwijl hij of zij met een tablet, smartphone of Google Glass voor een installatie staat.
Hoewel de Brain app nu al zijn voordelen toont, staan de ontwikkelingen niet stil. Zo komt in deze fase elk bedrijf met zijn eigen technologie. Dit kan een grote hoeveelheid aan verschillende tools opleveren met steeds weer andere toepassingen. DSM ziet daarin juist kansen. Houtackers: “We merken dat dit direct onze productiviteit vergroot. AR levert voor ons dus grote voordelen op de werkvloer op. Ook hebben we met dit soort samenwerkingsverbanden nu vroegtijdig invloed op hoe dit soort apps zich verder ontwikkelen.”